DG na Batkove-upraveno

Jako pilot horkovzdušného balónu jsem byl shodou okolností přítomen ve žlutém balónu, který včera přistál na Baťkově náměstí v Hradci Králové. Nyní si přirozeně pročítám (doslova jsou mi servírovány) diskuze nad nestandardním přistáním a považuji za povinnost uvést do diskuzí i názor člověka, jenž ten balón řídil.

Vezmu to trochu zeširoka, ale jen z důvodu správného pochopení celé situace.

Každému balónovému letu předchází důkladná předletová příprava, která se skládá i z vyhodnocení meteorologické situace. Dle předpovědí, měl vát slabý jižní vítr a ze západu Čech se k nám pomalu blížila bouřka. Každý správný pilot ověří situaci i startovací louce. Vypustili jsme balónek napuštěný héliem a ten nám ukázal směr i sílu větru jenž bohatě stačil na přelet celého města. Na radarových snímcích jsme si ověřili, že bouřka k nám dorazí až po setmění, to nám nakonec potvrdil i pracovník hradeckého letiště, který právě vykonával službu AFIS.

Připravili jsme tedy balón ke startu, což zabere asi 30 minut a po té vypustili pro jistotu ještě jeden balónek. Ten nám dal ještě příznivější signál a proto jsme neváhali a rozhodli se let uskutečnit. Bouřka byla v té době někde před Prahou.

Asi po dvaceti minutách letu jsem zjistil, že se ze stálého jižního větru stal vítr variabilní. Chvíli foukalo zleva, zprava, zezadu, zepředu. Vyzkoušel jsem naletět různé letové hladiny, ale i v kilometrové výši měl vítr podobný charakter. Síla větru napověděla, že bude nutné provést přistání do zástavby. Informoval jsem o tomto postupu pozemní personál, který je nedílnou součástí každého balónového týmu. O svém záměru jsem informoval i pracovníka na letišti. Moji kolegové na zemi jsou na tyto situace každoročně školeni a to se při samotném přistání evidentně osvědčilo.

Pro tyto případy máme v koši tzv. manévrovací lano. Po upřesnění místa přistání jsem jej hodil personálu na zemi a ti nás vtáhli do prostranství na náměstí. To vše za asistence záchranných sborů, které inicioval vysílačkou kolega z druhého balónu.

Je přirozené, že jsme museli po přistání provést dechovou zkoušku. Zřejmě by se každému nelíbilo, kdyby mu nad hlavami létali stroje v rukou opilých nezmarů.

Netvrdím, že byla asistence policie, hasičů a strážníků v našem případě nutná, ale rozhodně bylo milé soustředit se na přistání a nechat práci s přihlížejícími odborníků. Tímto bych chtěl všem hasičům, strážníkům, policistům i přihlížejícím vřele poděkovat za asistenci při balení balónu.

Dle mého názoru proběhla obě nestandardní přistání přesně tak jak je popisují příručky, je dobře, že nebyly způsobeny žádné újmy na zdraví ani na majetku a můžeme se opět vznášet nad naším krásným městem.

A nyní něco pro lovce kachen:

  • Pilot měl hroznou žízeň a využil toho, že letěl kolem své oblíbené hospody Na růžku
  • Pilot je roztržitý a špatně si přečetl propozice k balónové akci 100 startů z náměstí českých měst.
  • Bydlí vedle ve vchodě a nechtělo se mu pěšky domů
  • Celou akci si objednal sponzor balónu

Snad se mi podařilo lehce objasnit co se událo. Pro doplnění dodám, že bouřka přišla až po setmění.

Hezký den

Jirka Hembal

pilot a instruktor horkovzdušného balónu